۵ بازديد
 
یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است.
یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است. یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است. یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است. یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است. 



پیشینه موسیقی کردی


منظور از این موسیقی، ترانه ها و آهنگ هایی است که به زبان کردی اجرا می شود و بیانگر آداب و رسو و فرهنگ مردم کرد است.

موسیقی با زندگی مردم کرد زبان آمیخته شده است و آنها شعر و ترانه و آهنگ را جزئی از زندگی خود می دانند. موسیقی یکی از اصل های مراسم کردی ها است. مراسماتی از جمله عزاداری، سوگواری سنتی، سوارکاری، شب نشینی و ...

با توجه به تعدد و پراکندگی کردنشینان در دنیا، موسیقی کردی اکثرا در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه رواج دارد.

 

محتوای موسیقی کردی


یکی از غنی ترین و جذاب ترین موسیقی های محلی و فولکلوریک سرزمینمان ایران، موسیقی کردی است.

موسیقی کردی به دوقسمت اصلی تقسیم می شود:

  • ترانه های اقتباس شده از افسانه ها

موسیقی کردی از افسانه ها و داستان های حماسی کردی شکل گرفته است. به این شکل که این افسانه ها به صورت ترانه های کردی و بیشتر کردی حماسی در آمده اند. از بزرگان این ترانه های کردی حماسی میتوان به کاویس آغا اشاره کرد. ترانه های وی اغلب در غالب موسیقی کردی و حماسی برگرفته از آثار گذشتگان است.

  • قصه های عاشقانه و دلاورانه

این بقسمت از موسیقی کردی خود به دو بخش تقسیم می شود:

ترانه های قهرمانی: این ترانه ها مختص دلاورمردان و مبارزات قهرمانان کردی است.

ترانه های عاشقانه: در این ترانه ها داستان دلدادگی دو جوان را روایت میکند. از معروف ترین این ترانه های دلدادگی میتوان به ترانه عرفانی زنبیل فروش،  آس و حسن و خجه و سیامند که در آن قصه دو عاشق و معشوق روایت می شود را نام برد.

 

انواع موسیقی کردی

 

موسیقی بدون ساز

در این نوع موسیقی همانن نامش فقط از شعر و ترانه استفاده می شود و هیچ اثری از ساز دیده نمی شود. در موسیقی بدون ساز اشعاری را به صورت آهنگین و ریتمیک قرائت میکنند که اغلب بیانگر مصائب و مسائل جاری مردم است. مانن شرح حال افراد یا بیان مشکلات روزمره و یا مسائل هنری، عاطفی، اقتصادی و یا سیاسی که بیشتر مورد توجه مردم است.

همچنین نوع دیگری از این اشعار وجود دارد که  که به دلبستگی های افراد پرداخته و در هر روستا و بخش با توجه به رسم و رسومات  و سنت ها، متفاوت است که هوره نام دارد و به همین دلیل بیشتر مورد استقبال مردم می باشد. هوره به دو نوع تقسیم می شود:

هوره اکوازی: که مربوط به مسائلی است که در بالا گفته شد.

هوره مور و یا به اصطلاح لاواندان: در سگواری ها  در بیان کمالات فرد از دست رفته سخن می گوید.

البته سبک های دیگری نیز در موسیقی کردی وجود دارد که به صورت تک خوانی و بدون موسیقی اجرا می شود همانند بیت و حیران که آنها نیز در جایگاه خود از اهمیت خاصی میان مردم کرد نشین برخوردار است.

موسیقی با ساز

در این نوع موسیقی خواننده شعر و ترانه خود را با ملودی هماهنگ کرده و ریتم مورد نظر را خلق می کند. سپس آهنگ ساخته شده همراه با ترانه اجرا می شود. البته از نظر محتوا با موسیقی بدون ساز مطابقت می کند.

موسیقی کردی اغلب ماهیت بسیار پرهیجان و شادی دارد هرچند در مناسبات مذهبی و سوگواری حالت غمگین هم وجود دارد اما معمولا در میان مردم به صورت یک سبک شاد شناخته شده است. اگر شما هم به دنبال آهنگ های شاد و پرانرژی مانند آهنگ های کردی هستید می توانید مجموعه ای از گلچین آهنگ های کردی را دانلود کرده و از شنیدن آنها لذت ببرید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.